Περιβαλλοντική Ακουστική

 

  • Χαρτογράφηση Περιβαλλοντολογικού Θορύβου
  • Οδικός Κυκλοφοριακός Θόρυβος
  • Εργασιακός Θόρυβος
  • Θόρυβος Αεροπλοοίας
  • Θόρυβος Σιδηροδρόμων

O περιβαλλοντικός θόρυβος, προκαλείται από οικιακές, μεταφορικές (κυκλοφοριακό), βιομηχανικές και κατασκευαστικές δραστηριότητες και αποτελεί ένα από τα βασικά περιβαλλοντικά προβλήματα στην Ευρώπη και είναι η πηγή αυξανόμενων παραπόνων από το ευρύ κοινό. Γενικά όμως οι δράσεις για να μειωθεί ο περιβαλλοντικά θόρυβος έχουν λάβει χαμηλή προτεραιότητα συγκριτικά με δράσεις που απευθύνονται σε άλλα περιβαλλοντικά προβλήματα όπως η μόλυνση του αέρα και η μόλυνση του νερού.

Το Πέμπτο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Δράσης (1993) άρχισε να καλύπτει το κενό αυτό και συμπεριλάμβανε έναν αριθμό βασικών στόχων για να επιτευχθεί μείωση στην έκθεση θορύβου μέχρι το έτος 2000, ενώ η πρόταση επανεξέτασης του Πέμπτου Προγράμματος Δράσης (COM(95)67) ανακοινώνει την ανάπτυξη ενός προγράμματος για δράση ελάττωσης θορύβου ώστε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι.

Χάρη σε αυτή την νομοθεσία αλλά και την τεχνολογική πρόοδο, σημαντικές μειώσεις θορύβου από ατομικές πήγές έχουν επιτευχθεί. Για παράδειγμα ο θόρυβος από ατομικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί κατά 85% από το 1970 και ο θόρυβος από φορτηγά κατά 90%. Αντίστοιχα για τα αεροσκάφη ο θόρυβος ιχνών (αποτυπωμάτων) γύρω από ένα αεροδρόμιο που προξενείτε από ένα μοντέρνο τζετ έχει μειωθεί σημαντικά σε σύγκριση με ένα, ιδίου μεγέθους, αεροσκάφος της τεχνολογίας του 1970.

Παρόλα αυτά τα θετικά γεγονότα που καλύπτουν τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι πρόσφατες μετρήσεις δεν δείχνουν σημαντικές βελτιώσεις στην έκθεση του περιβαλλοντικού θορύβου, ιδιαίτερα στο θόρυβο που προκαλείται από το κυκλοφοριακό. Η ανάπτυξη και η εξάπλωση του κυκλοφοριακού σε όλο και μεγαλύτερα χωρικά και χρονικά όρια καθώς και δραστηριότητες ελευθέρου χρόνου όπως επίσης και ο τουρισμός έχουν εν μέρη θέσει ανίσχυρες τις τεχνολογικές βελτιώσεις. Οι προβλεπόμενοι δρόμοι, η ανάπτυξη κυκλοφοριακού στον αέρα και η επέκταση ρίσκων υψηλής ταχύτητας σε αυτοκινητοδρόμους συντελούν στο πρόβλημα του θορύβου. Στην περίπτωση των μηχανοκίνητων οχημάτων άλλοι παράγοντες είναι επίσης σημαντικοί όπως ο θόρυβος ελαστικών κοντά σε κατοικημένες περιοχές, ο οποίος κυριαρχεί πάνω από σχετικά χαμηλές ταχύτητες (50-70 km/h), η απουσία διαδικασιών αυστηρού ελέγχου κανονισμών θορύβου και ο συνδυασμός παλαιότητας με ελλιπείς διαδικασίες συντήρησης των οχημάτων.


Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών
Τομέας Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικής & Συστημάτων Πληροφορικής - Εργαστήριο Πολυμέσων